دنباله‌دار C-2022 ZTF پس از 50 هزار سال بر می گردد

هرگاه که از کار و موضوع برق صنعتی فارغ می شویم و زمانی که نیاز به بازگشت آرامش داریم ناخود موضوعی جذاب تر و شگفت آورتر از آسمان و زیبایی هایش را نمی یابیم. تنها موضوعی که به همه اعضای تیم زاوش الکتریک آرامش می دهد و یاد آوری می کند که در برابر عظمت موجود در هستی  اندازه غباری  بیش نیستیم.

 

دنباله دار c/2022 ztf

این روز ها به بهانه عبور جرم دنباله داری از آسمان شب زمین شب ها به آسمان خیره می شویم. دنباله داری که تا به امروز هیچ انسانی آن را ندیده و آخرین بار حدود 50 هزار سال پیش از کنار ما عبور کرده است. این دنباله‌دار هم اکنون دوباره در بالای سر ما دیده می شود. ناسا می‌گوید دنباله‌دار C/2022 E3 (ZTF) از اوایل بهمن در آسمان با چشم غیر مسلح و در محیطی که آلودگی نوری کمی داشته باشد قابل رویت است . یعنی براساس بیانیه ناسا، دنباله‌دار C/2022 E3 (ZTF) هم اکنون قابل رویت است و هر لحظه درخشش آن بیشتر می شود. در تاریخ 12 بهمن از فاصله 41.8 میلیون کیلومتری زمین عبور خواهد کرد که به معنی اوج درخشش و کمینه فاصله از زمین  است.  برای بررسی دقیق‌تر C/2022 E3 (ZTF) می‌توان از دوربین یا تلسکوپ‌های مبتدی هم استفاده کرد.

اخترشناسانی که حرکت دنباله‌دار مذکور را ردیابی کرده‌اند، می‌گویند این دنباله‌دار هاله‌ای به رنگ آبی-سبز و دنباله‌ای به رنگ طلایی دارد. E3 اولین‌بار با رصدخانه Zwicky Transient Facility (ZTF) در ماه مارس 2022 توسط «برایس بالین» و «فرانک ماشی» کشف شد.

ناسا درباره این دنباله‌دار نوشته است: «E3 از زمان اکتشاف به‌شدت درخشان‌تر شده و اکنون در‌حال حرکت در صورت فلکی تاج شمالی در آسمان بامدادی است. تا زمان نوشتن این مقاله اعضای تیم زاوش الکتریک موفق شدند در مکانی که آلودگی نوری بسیار کمی دارد با دوربین دو چشمی و همچنین با دوربین عکاسی دنباله دار مذکور را مشاهده و ثبت کنند. هاله سبزرنگ دنباله‌دار، دم کوتاه غباری و دم بلند کمرنگ آن را نشان می‌دهد که در یک میدان دید عریض 2.5 درجه‌ای گسترده شده است.

 

دنباله دار c/2022 ztf zavosh electric

 

 قدر ظاهری یا میزان روشنایی این دنباله‌دار در زمانی که به کمینه فاصله از زمین می رسد حدود +5.3 می باشد که معنی آن دیدن با چشم غیر مسلح به صورت یک ستاره کم نور است. E3 اولین دنباله‌داری است که پس از حضور دنباله‌دار NEOWISE در آسمان زمین در تابستان سال 2022، قابل‌مشاهده خواهد بود. برای مشاهده این دنباله‌دار باید در محیط تاریکی قرار بگیرید و حداقل 15 الی بیست دقیقه به چشمان خود زمان بدهید تا به تاریکی آسمان عادت کند.

 

امیر سرخانی 

تیم زاوش الکتریک

 

 

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش

سبد خرید