22 مرداد ( 13 آگوست ) - روز جهانی چپ دست ها

22 مرداد روز جهانی چپ دست ها

 

روز جهانی چپ‌ دست‌ ها (به انگلیسی: International Lefthanders Day) یک روز بین المللی است . ۱۳ آگوست برابر با ۲۲ مرداد، روز جهانی چپ‌دست‌ها است. هدف از نام‌گذاری این روز آگاهی‌رسانی درباره‌ی مشکلاتی است که چپ‌دست‌ها در دنیایی که برای راست‌دست‌ها طراحی شده با آن‌ها مواجه می‌شوند. اگر چپ‌دست هستید، حتما می‌دانید که چه حسی دارد وقتی در مدرسه و کنکور از شما می‌پرسیدند که چپ‌دست هستید یا نه و در آخر همان صندلی راست‌دست‌ها را در اختیارتان قرار می‌دادند!

چپ‌دست بودن با وجود اینکه انجام بعضی کارها را برایتان دشوار می‌کند، اما به شما حس خاص بودن می‌دهد. جالب است بدانید که دانشمندان باور دارند چپ‌دست‌ها ویژگی‌های منحصربه‌فردی دارند؛ برای مثال این افراد به دلیل اینکه باید خودشان را با محیط اطراف و وسایلی که برای راست‌دست‌ها ساخته شده تطابق دهند، مستقل‌تر هستند. مقاله‌ی امروز را به مناسبت روز جهانی چپ‌دست‌ها به این افراد اختصاص داده‌ایم و قصد داریم چند راز جالب را در اختیارتان قرار دهیم. تا پایان مقاله همراه ما باشید‌‌.

 

۱. تقریبا ۱۲ درصد از جمعیت را تشکیل می‌دهند

به‌طور میانگین ۱۲ درصد از جمعیت جهان چپ‌دست و ۸۷ درصد راست‌دست هستند و ۱ درصد با هر دو دست می‌نویسند. هرچند درصد افراد چپ‌دست رو به افزایش است. شاید باورتان نشود، اما هنوز هم افرادی پیدا می‌شوند که فرزندان چپ‌دست خود را مجبور به یادگیری نوشتن با دست راست می‌کنند! خوب است تعداد گیتاریست‌های چپ‌دست را هم بدانید! بر اساس آخرین آمار‌ها در سال ۲۰۱۵، فقط ۰٫۵ درصد از افرادی که گیتار می‌نوازند، چپ‌دست هستند.

 

۲. احتمالا بیشتر دچار آلرژی‌ها می‌شوند

محققان در یک مطالعه به این نتیجه رسیدند که افراد چپ‌دست ۱۱ برابر بیشتر از راست‌دست‌ها در معرض ابتلا به حساسیت‌ها قرار می‌گیرند. این مطالعه همچنین نشان داد که چپ‌دست‌ها ۲ برابر بیشتر گرفتار اختلالات خودایمنی مانند آرتریت روماتوئید می‌شوند.

 

۳. بیشتر مستعد ابتلا به میگرن هستند

در یک مطالعه‌ی علمی نشان داده شد افرادی که چپ‌دست بودند، در مقایسه با راست‌دست‌ها دو برابر بیشتر در معرض میگرن قرار گرفتند.

 

۴. احتمالا بیشتر از بی‌خوابی رنج می‌برند.

در یک مطالعه در سال ۲۰۱۱ نشان داده شد که ۹۴ درصد از چپ‌دست‌ها اختلال حرکت دوره‌‌ای اندام را تجربه کردند. این در حالی است که این میزان در افراد راست‌دست فقط ۶۹ درصد بود. در این اختلال انگشتان دست یا پا به‌طور غیرارادی هنگام خواب حرکت می‌کنند.

 

۵. چپ‌دست‌ها از سمت راست مغزشان بیشترین استفاده را می‌کنند

سمت راست مغز سمت چپ را کنترل و سمت چپ مغز سمت راست را مدیریت می‌کند. باور بر این است که سمت راست مغز سمت چپ را هماهنگ کرده و کارهای هنری و خلاقانه را کنترل می‌کند. چپ‌دست‌ها بیشتر از نیمکره‌ی راست مغز خود استفاده می‌کنند.

 

۶. چپ‌دست‌ها باهوش‌تر هستند یا راست‌دست‌ها؟

نظرات در این زمینه متناقض هستند. با این حال یک مطالعه در سال ۲۰۰۷ به این نتیجه رسید که افراد چپ‌دست IQ بالاتری دارند. هرچند یک مطالعه‌ی دیگر در سال ۲۰۱۰ نتایج برعکسی را در این زمینه نشان داد. یک بررسی دانشگاهی در یونان مطالعات مختلف را بررسی کرد تا به یک نتیجه‌ی خوب در این زمینه برسد

نتایج این مطالعه نشان داد که راست‌دست‌ها به‌طور میانگین کمی (و نه به‌طرز قابل‌توجهی) باهوش‌تر از چپ‌دست‌ها هستند‌. IQ راست‌دست‌ها به‌طور متوسط ۱۰۱٫۵ است. یک مطالعه در سال ۲۰۱۸ به این نتیجه رسید که تفاوت بین هوش افراد چپ‌دست و راست‌دست ناچیز است.

 

بر گرفته شده از سایت دیجی مگ

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش

سبد خرید