نحوه انتخاب ترانسفورماتور جریان

 

در این مقاله می‌خواهیم مهم‌ترین جنبه‌های انتخاب ترانسفورماتور جریان را با توجه به نوع نصب در محل مورد استفاده و همچنین مشخصات فنی که باید با آن مطابقت داشته باشد، مورد بحث قرار دهیم. تصمیم گیری در مورد استفاده از ترانسفورماتور جریان یک سری سوالات را به همراه دارد که قبل از انتخاب بهترین مدل برای هر مورد باید به آنها پاسخ دهیم توصیه ما این است که هرگز ترانسفورماتور جریان را بدون ارزیابی هر یک از مسائل زیر انتخاب نکنید. پس پیشنهاد می کنیم مقاله نحوه انتخاب ترانسفورماتور جریان زاوش الکتریک را تا انتها  مطالعه فرمایید و در پایان نظرات خود را برای ما ارسال کنید.

 

جریان اسمی

برای شروع، دانستن جریان نامی که ترانسفورماتور شما اندازه گیری می کند بسیار مهم است. به عنوان مثال، اگر خط حامل 120 A است، باید یک ترانسفورماتور با جریان اولیه 150 A انتخاب کنید، که مقداری حاشیه را فراهم می کند تا ترانسفورماتور در 100٪ کار نکند، همچون زمانی که می خواهید با خودرو خود رانندگی کنید برای مدت زمان طولانی آن را به دورهای بالای موتور نمی رسانید و یا کمتر گاز می دهید یا دنده را عوض می کنید.

هنگامی که جریان اولیه را تعیین کردید، باید تصمیم بگیرید که چه مقدار جریان ثانویه نیاز دارید. استاندارد استفاده از ثانویه 5 A است، اما گزینه های دیگری مانند1 A و250 mA وجود دارد. مهم است که در نظر داشته باشید که هرچه جریان ثانویه کمتر باشد، تلفات ژول کمتر خواهد بود.

جریان ثانویه عمدتاً به آنالایزری که دارید بستگی دارد که نوع جریان ورودی را نشان میدهد.  5A،1A یا 250 mA

نصب ترانسفورماتورهای جریان به دستگاه های اندازه گیری مختلف اجازه می دهد تا داده های قابل اعتماد و قابل ردیابی را در مورد سیر تکاملی فرآیندهای مصرف و تولید در تاسیسات الکتریکی ارائه دهند.

 

درجه حرارتی

همچنین دانستن درجه حرارتی ترانسفورماتور بسیار مهم است، زیرا این شاخص نشان دهنده حداکثر دمای کارکرد آن است. بنابراین، با دانستن دمای تولید شده در نصب خود، می توانید تعیین کنید که آیا می توانید از یک ترانسفورماتور معین استفاده کنید یا خیر.

 

اندازه

در حال حاضر به مشخصات فیزیکی ترانسفورماتورها بپردازیم، یکی از جزئیات مهمی که باید در نظر بگیریم اندازه ترانسفورماتور است، چه  اندازه بیرون و چه اندازه قسمت داخلی. اگر فضا در نصب شما محدود باشد، اندازه‌گیری های خارجی می‌توانند مهم باشند، زیرا فضایی که می‌توان ترانسفورماتور را در آن نصب کرد ممکن است بسیار باریک باشد که دسترسی را پیچیده می‌کند.

در مورد اندازه قطر داخلی ترانسفورماتور، مهم است که نوع سیم کشی را که باید از داخل ترانسفورماتور عبور کند (ابعاد و قطر) در نظر بگیرید، زیرا این امر تعیین می کند که در نهایت کدام مدل ترانس جریان را انتخاب کنید.

 

 

پس از تصمیم گیری در مورد نوع مناسب ترانسفورماتور برای نصب شما، اکنون به یک جنبه حیاتی تر در زمانی که خوانش دقیق مورد نیاز است می رویم.

برای انجام این کار، مهم است که کلاس دقت مورد نیاز خود را در نظر بگیرید. این معمولاً بسته به پاورآنالایزر یا مولتیمتر است که حدی را که می تواند اندازه گیری کند تعیین می کند. به عبارت دیگر، اگر تحلیلگر نشان دهد که می‌تواند جریان‌ها را با کلاس دقت 1 اندازه‌گیری کند، ترانسفورماتور شما باید بتواند همین نوع دقت یا بهتر از آن را ارائه دهد تا مقادیر قابل اعتماد باشند.

همچنین مهم است که قدرت مورد نیاز ترانسفورماتور را بدانید، زیرا اگر کافی نباشد، سیگنال دریافتی حاوی خطا خواهد بود.

 

توان مورد نیاز به صورت زیر محاسبه می شود:

ُS transformer > Total losses

همانطور که می بینید برای موثر بودن، توان ترانسفورماتور باید بیشتر از مجموع تلفات کابل و دستگاه اندازه گیری باشد. از این رو:

 

برای محاسبه تلفات برق:

 

 

در زیر نمونه ای از نصب واقعی با مشخصات زیر آورده شده است:

 

نصب جدید (ترانسفورماتور هسته بسته).

جریان اسمی: 210 A

جریان ثانویه: 5 A

سطح مقطع کابل در سیم پیچ ثانویه ترانسفورماتور: 2.5 میلی متر مربع

طول کابل در سیم پیچ ثانویه ترانسفورماتور: 3 متر (با احتساب کابل ورودی و خروجی آنالایزر، در مجموع 6 متر تولید می شود).

مقاومت مس: ρCu=0,017241 Ω*mm 2 /m

قطر کابل در نصب: 25 میلی متر

کلاس دقت: کلاس 0,5

 

با تلفات اثر ژول در هادی ها، کاری که اکنون انجام می دهیم بررسی مصرف آنالایزر در قسمت اندازه گیری جریان است.

یکی از پاور انالایزر هایی که می توان مثلا از برند سیرکوتور اسپانیا نصب کرد مدل زیر است.

 CVM-E3-MINI-WiEth 

داده نشان می دهد که مدار اندازه گیری جریان 0.9 VA مصرف می کند. بنابراین، علاوه بر مصرف در کابل کشی ثانویه، کل تلفات زیر را داریم:

 

با در نظر گرفتن تمام این ارقام، مرحله نهایی این است که به برگه داده مدلی که تصمیم دارید در نصب خود استفاده کنید بروید و ترانسفورماتور خاص مورد نیاز خود را پیدا کنید.

کاری که باید انجام دهیم این است که جریان اسمی در مثال خود (210 A) را در نظر بگیریم. بنابراین ما باید یک ترانسفورماتور 250/5 A را انتخاب کنیم. و قطر کابلی که باید از قطر داخلی ترانسفورماتور عبور کند را نیز در نظر خواهیم گرفت. در مورد ما، کابل 25 میلی متری است، بنابراین بهترین را از برند مد نظر پیدا می کنیم . مثلا مدل TD6 از برند سیرکوتور یکی از مدل های مورد استفاده ما می تواند باشد که دارای قطر 30 میلی متر است.

 

همانطور که دیدیم، تمام جنبه های ذکر شده در مقاله نحوه انتخاب ترانسفورماتور جریان زاوش الکتریک هنگام انتخاب ترانسفورماتور جریان برای نصب مرتبط هستند. اگر آنها را نادیده بگیرید، ممکن است بعدا دچار مشکل شوید و یا اطلاعاتی که به دست می آورید صحیح یا بهینه نباشند.

اگر تمام این مراحل را دنبال کنید، مطمئناً ترانسفورماتور ایده آل برای نصب خود را پیدا خواهید کرد.

 

ترجمه از امیر سرخانی

 

 

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش

سبد خرید